اهمیت فراموشی سازمانی

اهمیت فراموشی سازمانی

امروزه یكی از مهمترین چالشهایی كه مدیران با آن مواجه هستند، این است كه تشخیص دهند چه دانشی مفید است. در اینجاست كه موضوع یادگیری سازمانی، فراموشی سازمانی و حافظه سازمانی مطرح می‌شود، در واقع این موضوع مطرح می‌شود كه سازمان‌ها چگونه می‌توانند دانش مورد نیاز خود را گردآوری و نگهداری و از انباشت دانش های غیرضروری جلوگیری كنند.

مدیران با شناخت و درك هر چه بهتر فراموشی سازمانی و یادگیری سازمانی می توانند مشكلات مربوط به دانش را در سازمان‌های خود حل كنند.

فراموشی سازمانی یكی از مفاهیم مدیریتی است كه كمتر مورد توجه قرار گرفته است. گاهی فراموش كردن اطلاعات غیر ضروری امری لازم و گاهی جلوگیری از فراموش شدن اطلاعات مفید، مهم جلوه میکند. اتخاذ راهبردهایی در خصوص فراموشی سازمانی یكی از عوامل موفقیت و شكست سازمان‌ها است. علی رغم نیاز شدید به توسعه قابلیت های یادگیری سازمانی، مطالعات نشان داده است كه سازمان‌ها همیشه به آسانی یاد نمی‌گیرند.

یادگیری سازمانی و فراموشی سازمانی، عناصری كلیدی برای سازمان‌هایی هستند كه می‌خواهند در محیط متلاطم امروزی فعالیت كنند. یادگیری سازمان‌ها نتیجه تجربیات شان در برخورد با شرایط مختلف می‌باشد. آنها باید از این تجربیات استفاده كرده و خود را با تغییرات محیطی سازگار كنند.

به هر حال موضوع فراموشی سازمانی برای سازمان‌ها بسیار حیاتی است و به گفته دی هالن (2004) به دو دلیل پرداختن به این پدیده مهم و حیاتی است.

اول اینكه از دست دادن غیرآگاهانه دانش هزینه های زیادی را به سازمان‌ها تحمیل می كند. از دست دادن دانش به معنی اهمیت ندادن به توانایی ها و پتانسیل هایی است كه موجب مزیت رقابتی می‌شود. دوم اینكه یادگیری سازمانی بستگی به فرایند فراموشی سازمانی دارد و سازمان‌هایی كه می‌خواهند متحول شوند، نه تنها باید با قابلیت هایی جدید دانش آشنا شوند؛ بلكه باید فراموش كردن دانش قدیمی كه آنها را در گذشته محصور می كرد را نیز یاد بگیرند.

بنابراین در مدیریت دانش باید به دنبال فرآیندهایی بود که نه تنها یادگیری و نگهداری دانش را تضمین کند، بلکه برای عدم یادگیری و اجتناب از آنچه مهم نیست، برنامه‌ها و تمحیداتی را داشته باشد(لسویترا[1]، 2004).

[1]-Lehesvitra.T

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme