ضرورت استفاده از مديريت استراتژيك

ضرورت استفاده از مديريت استراتژيك

با نگاهي دقيق به مفهوم مديريت استراتژيك مي‌توان به ضرورت استفاده از آن پي برد. تغييرات شگفت‌آوري كه سازمان‌ها را احاطه كرده، پيچيدگي‌هاي تصميمات سازماني،جهاني شدن، سرعت فن آوري مطالعات و ارتباطات، همگي لزوم به‌کارگيري برنامه‌ريزي استراتژيك را براي مواجهه با اين‌گونه مسائل بيشتر از گذشته نشان مي‌دهد. مديران باهوش دريافته‌اند كه با تعيين و تبين اهداف و مأموريت‌هاي سازمان در درازمدت بهتر مي‌توانند برنامه‌هاي خود را به ثمر برسانند.

سازمان بهتر كار مي‌کند و نسبت به محيط واكنش مناسب تري نشان مي‌دهد، به كمك اين برنامه‌ريزي مديران جهت‌گيري‌هاي خود را در آينده مشخص كرده و سازمان را در مقابل تغييرات و تحولات فردا مجهز مي‌کنند. داشتن اين شيوه تفكر و برنامه‌ريزي به مديران كمك مي‌کند تا تصوير روشني از سازمان و هدف‌هاي آن به دست آورند و فعاليت‌هاي سازمان را تحت يك برنامه واحد هماهنگ كنند.  داشتن تفكر استراتژيك به معناي آمادگي ذهني و اجرايي همه آحاد سازمان براي انطباق با شرايط يا تقدم زماني و معنايي بر تغييرات محيطي است. تغييرات شديد و سريع عوامل محيط بيروني ضرورت استفاده از مديريت استراتژيك و داشتن تفكرات استراتژيك را الزامي مي‌سازد.  محيط‌هاي بيروني و اهميت آن كه ضرورت داشتن اين برنامه‌ريزي را روشن مي‌سازد به شرح زير است :(کاشاني،۱۳۷۵)

محيط اقتصادي

  • رويكرد تجارت جهاني
  • تجارت الكترونيكي و تهديدها و فرصت‌ها.
  • تعامل اقتصادي بين كشورها.
  • بي‌ثباتي اقتصاد جهاني.
  • تعامل شديد بين مؤلفه‌هاي اقتصاد جهاني.

محيط فرهنگي و اجتماعي

  • سرعت فن آوري مطالعات و دسترسي مردم به آن.
  • افزايش خواسته‌هاي مشتري.
  • بهبود ارتباطات فرهنگي.

محيط تكنولوژيكي

  • تغييرات شديد تكنولوژيكي.
  • بهبود ارتباطات تكنولوژيكي جهاني.
  • تكنولوژي سخت‌افزاري در صورت توزيع شديداً افزايش‌يافته.
  • هر روز شاهد ابداعات و اختراعات جديد هستيم.

 

محيط رقابتي

  • شکل‌گيري رقابت دائماً در حال تغيير است.
  • رقباي ناشناس و جديد به سرعت وارده عرصه‌هاي جهاني شده و تهديد جدي محسوب مي‌شود.
  • رفتار رقبا غيرقابل‌پيش‌بيني است.
  • سرمايه‌گذاران در رفتار خود نسبت به سرمايه‌گذاري در شرکت‌ها با تأمل برخورد مي‌کنند.

محيط مشتريان

  • مشتري به صورت گزينشي عمل مي‌کند.
  • توقع مشتريان با توجه به تسهيلات و جوايز رقبا افزايش يافته است.
  • رويكرد به مشتري در شرکت‌ها، رويكرد مشاركتي است.
  • رضايتمندي مشتري و جلب همراهي و درك او يك اصل ضروري است.

 محيط منابع انساني

  • دانايي محوري سازمان‌ها بر منابع انساني متمركز است.
  • رويكرد نوين بر خلاف مديريت پرسنلي بر مديريت استراتژيك منابع انساني استوار است.
  • معيشت، تضمين شغلي و آينده‌نگري منابع انساني همه يكديگر را تحت تأثير قرار مي‌دهد.
  • خلاقيت و نوآوري وجه كليدي و بنيادي مديريت منابع انساني است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme